Profession
Da guderne har nulstillet Otubulis, kan alle racer vælge imellem alle profession så de i fællesskab fortsat kan genopbygge landet. Din karakter kan kun have 2 forskellige professioner i alt.
Når du lære et erhverv, skal du i mesterlære. Det vil sige, at du skal arbejde sammen med en mester eller stormester, indenfor den profession du gerne vil lære. Du kan starter som elev, hvis den mester eller stormester du gerne vil i mesterlære, har nogle ledige pladser i sit værksted. Ellers må du være tålmodig, det er begrænset hvor mange en enkelt mester og stormester kan uddanne på en gang.
Det er op til din mester, hvornår du er klar til at stige i niveau, der er nogle af professionerne der har nogle virkelige ting du skal lave, andre er det mere rollespil og ”laden som om” når du skal lære at lave nye ting indenfor faget.
Fælles for alle professioner, er at de er inddelt i 5 niveauer, hvoraf 1 er den laveste og 5 den højeste. De forskellige niveauer svarer ca. til følgende.
- Elev
Dette niveau er dem der er i gang med træningen, eller tæt på at være færdige. Typisk en der kender til tingene, men endnu ikke er erfarne og her rutine.
- Lærling
Dette niveau er dem der er færdige med deres træning og har arbejdet med faget i nogle år og dermed oparbejdet en forståelse for hvad evnen/professionen dækker over. Karakterer der
- Svend
Dette niveau dækker over alle dem der har arbejdet med evnen/professionen i mange år og kan leve af deres evner og viden.
- Mester
Dette niveau dækker over dem der har mange års erfaring, en der har været rundt i samtlige hjørner af sit fat og forstår alle aspekter af det. De har typisk en enkelt eller 2 lærlinge. Karakteren er kendt for sin evne/profession og det er en del af hele identiteten.
- Stormester
Dette niveau er for de få, da der er ikke mange der opnår dette niveau. Det er de store og alvidende læremestre, der konstant vil søge ny viden, for at være den bedste på deres felt. De har mange følgere og folk der arbejder for sig. Det er dem der som regel tager initiativer til/opfinder nye teknikker, bevægelser mm.
Alkymist
Alkymi giver dig evnen til at fremstille mystiske mixture og eliksirer, hvor kun fantasien (og GM’erne) sætter grænserne. Der er 5 niveauer i alkymi. Hvert niveau giver dig ny viden om forskellige ting, og adgang til at fremstille og lære nye mixture, drikke og gifte.
Alle “Alkymimixturer” skal læres in-game i samarbejde med alkymist mesteren. Du starter som elev, på samme måde som alle andre professioner, derefter har du mulighed for at stige i niveau og til sidst selv blive stormester.
Alkymisten kan lave mixture af de samme magiske urter og planter som en magiker, men derudover er der også følgende komponenter som kun alkymister bruger: Strandskaller, Sten, Krystal, Blæk, Træ, Mos, Urter, Svampe, Kviste og Kogler.
Niveauerne
- Elev
Noget af det første du lærer, er forskellige sikkerhedsregler der SKAL overholdes, derudover lærer du noget om hvad de materialer og værktøj der kan bruges, hvordan de skal bearbejdes og hvordan de virker. Derudover lærer du at brygge en helbredende salve.
Når din stormester mener, at du har nok viden og kan lave den helbredende salve, får du første led i Alkymistens kæde, som er alkymistens sten og du er nu klar til at blive lærling.
- Lærling
Nu er du klar til at kunne lære om mixture der skal opvarmes og få endnu mere viden om de forskellige ting som du kan bruge som alkymist. Derudover er det lærlingene der står på markedspladsen og forsøger at tjene penge til sin stormester. På dette niveau lærer du 2 nye mixture at kende. Søens gave og fire-i-en, samt du kommer til at arbejde med Blob.
Når din stormester mener, at du har nok viden og kan lave de relevante mixtures, får du andet led i Alkymistens kæde, som er alkymistens perle, og du er nu klar til at blive svend.
- Svend
Som svend er du næsten færdig i din læreproces. Du har nu så meget viden indenfor alkymist faget, at du selv skal til at lære fra dig, det er dig der skal til at lære de nye elever deres basisviden. Af nye ting lærer du om gift ,samt hvordan du selv kan teste nye og uafprøvede mixture. Når din stormester mener, at du har nok viden og kan lave de relevante mixture, får du tredie led i Alkymistens kæde, som er alkymistens krystal og du er nu klar til at blive mester.
- Mester
Som mester skal du bevise dit værd overfor din stormester, for at kunne få lov til at åbne dit eget værksted med tiden, er det dig der skal oplære de nye elever og lærlinge. Det er dig der får ansvaret for dem. Du skal oplære dem i de ting, som du selv har lært gennem tiden, på de stadier de er på. Derudover lærer du selv at videreudvikle både testning af nye mixture, gift- og urtekundskab samt selv skal opfinde noget nyt. Du lærer ligeledes, hvordan du kan samarbejde med skovnymferne for at kunne få adgang til livstræets frø. Når din stormester mener, at du har nok viden og kan lave de relevante mixture, får du fjerde led i Alkymistens kæde, som er alkymistens smaragd og du er nu klar til at blive stormester.
- Stormester
Som stormester kan du selv oplære nye alkymister. På dette niveau vil du lære nogle af de meste effektive mixture, som en alkymist kan lave. Når din stormester mener, at du har nok viden og kan lave de relevante mixture, får du sidste led i Alkymistens kæde, som er alkymistens diamant og du er nu stormester og kan åbne dit eget værksted.
Sådan gør du
Alle “Alkymimixturer” skal læres i samarbejde med og godkendes hos alkymist mesteren. Når du lærer en ny alkymi mixtur, vil du få et såkaldt “alkymi kort” udleveret, hvorpå der står alle regler for mixturen og prisen for dens komponent.
Det er dit bevis på at du kan lave den pågældende alkymist mixture. Hver gang du vil brygge en af dine mixture, skal du tage opskriften og komponenterne med til alkymist mesteren og her selv skrive bryggen på en af de officielle alkymi sedler, hvorefter alkymist mesteren læser teksten igennem og underskriver den hvis den er godkendt.
Du skal bruge:
- Skeer og rørepinde til de forskellige mixture i
- Skåle og gryder til at blande i
- Beholdere til at opbevare de færdige mixture i
- Blanke etiketter til nye mixture
- Knive, morder og andre redskaber til at tilberede de forskellige ingredienser
- Tragter til at hælde de færdige mixture på flaske
Husk på at det er rollespil og du skal ikke være bange for at forestille dig de manglende ting. Der er også god mulighed for masser af rollespil ved at spørge efter de sidste ting du skal bruge til at fremstille de forskellige ting.
Ingredienser som alkymisten bruger:
Navn: Blinkende knub
Magiske evne: Ødelæggende
Off-Game: Gul blomst
Navn: Flammegreb
Magiske evne: Healende
Off-Game: Mælkebøtte
Navn: Gabende gyvl
Magiske evne: Helbredende
Off-Game: Bark
Navn: Glidende gab
Magiske evne: Afslappende
Off-Game: Grønt græs
Navn: Håbets knop
Magiske evne: Spirende mod
Off-Game: En vilkårlig blomsterknop (en blomst der ikke er sprunget ud)
Navn: Indus rus
Magiske evne: Opkvikkende
Off-Game: Mos.
Navn: Ketarrs klo
Magiske evne: Vrede fremkaldende
Off-Game: En spids sten
Navn: Krøllede tryvl
Magiske evne: Smertende
Off-Game: Visne blade
Navn: Livstræets frø
Magiske evne: Giver næring og evner til skovnymferne
Off-Game: Citron Is-the (ligner lidt fiskefoder)
Navn: Mammas down
Magiske evne: Søvndyssende
Off-Game: Hvid blomst
Navn: Mandalas gel
Magiske evne: Hypnotiserende
Off-Game: Grønne blade
Navn: Naturens frø
Magiske evne: forglemmelses evne
Off-Game: En kogle
Navn: Negatis
Magiske evne: Fremkalder et negativt sind
Off-Game: Visne kviste
Navn: Sindets pude
Magiske evne: Forstærker symptomerne fra andre magiske ting
Off-Game: Svampe
Navn: Skovnymfernes sjæl
Magiske evne: Følelses forstærker vrede og glæde
Off-Game: Strandskaller
Navn: Venraris
Magiske evne: Fremkalder en lyst sind
Off-Game: En rød blomst
Mixturene:
Elev:
Mildt helbredende salve
Indtagelsen: Smøres på det sårede sted efter en endt kamp. Vil du bruge den på dig selv, skal du som min. have 1 KP for at kunne bevæge dig og dermed bruge salven.
Ingredienser: 2 stk. forskellige Gabende Gyvl
Effekt: Helbreder den sårede med 2 KP
Tilberedning: Det Gabende Gyvl knuses og blandes sammen
Tilberedningstid: 1 time før mixturen er klar til brug.
Off-game: Cremen er allergivenlig bodylotion
Lærling:
Blob
Ingredienser: Kartoffelmel og vand fra søen
Effekt: Ingen, ud over at det er sjovt at lege med og undersøge denne blanding
Tilberedning: Kartoffelmel og vand blandes sammen i en skål
Tilberedningstid: Kan bruges straks efter sammenblandingen
Fire-i-en
Denne mixture, har forskellige effekter på modtageren, alt efter hvilke årstid den er brygget og dermed hvilke ekstra ingredienser der er kommet i ud over de 3 basis.
Indtagelsen: drikkes
Ingredienser: Basis ingredienserne er 1 sten der er fundet under et træ, blod fra en elver og Mandals Gel.
Årstidsbestemte ingredienser:
Forår: Håbets Knop
Sommer: Venraris
Efterår: Krøllede Tyvl
Vinter: Negatis
Varighed: 10 min.
Effekt:
Forår: Offeret ser kun positivt på alt og alle, der er ikke noget der er negativt. (Sådan helt forårsforelsket i hele verden)
Sommer: Offeret ser fest og glæde over alt, vi skal alle sammen have det godt sammen og feste.
Efterår: Offeret ser verden fra et trist og gråt synspunkt. Det er svært at finde gejsten til noget, og de gider ikke rigtig lave noget.
Vinter: Offeret ser verden igennem det onde og negative, der er intet der er godt eller skønt. Der lurer ondskab og negativitet over alt.
Tilberedning: Blod fra en elver og Mandalas Gel blandes sammen, Stenen og årstidens ingrediens tilsættes.
Tilberedningstid: 2½ time før mixturen er klar til brug.
Off-game: Væsken er hyldeblomstsaft med glimmer
Søens gave
Indtagelsen: Drikkes
Varighed: 30 minutter
Ingredienser: 2 stk. vandnymfernes sjæl og 1 safir
Effekt: Indtages søens gave i direkte sollys har den en positiv indvirkning på offeret, men indtages den i skygge, har den en negativ indvirkning på offeret.
Tilberedning: vandnymfernes sjæl knuses til pulverform, hvorefter safiren lægges helt i. Dette koges i vand fra søen, så kræfterne fra safiren opsluges af vandet fra søen.
Tilberedningstid: 2 time før mixturen er klar til brug.
Off-game: Væsken er vand med blå frugtfarve
Svend:
Helbredende salve
Indtagelsen: Smøres på det sårede sted efter en endt kamp. Vil du bruge den på dig selv, skal du som min. have 1 KP for at kunne bevæge dig og dermed bruge salven.
Ingredienser: 2 stk. forskellige Gabende Gyvl og Indus Rus
Effekt: Helbreder den sårede med 3 KP
Tilberedning: Det Gabende Gyvl knuses og blandes sammen små stykker Indus Rus
Tilberedningstid: 1 time før mixturen er klar til brug.
Off-game: Cremen er allergivenlig bodylotion
Nox
Indtagelsen: Spises
Varighed: 5 min.
Ingredienser: 1 Sindets Pude og 2 Glidende Gab
Effekt: Får offeret til at sove, det vil sige at de godt kan vækkes inden tiden er udløbet af andre deltagere.
Tilberedning: Sindets pude og Glidende Gab hakkes og blandes sammen
Tilberedningstid: 3 timer før mixturen er klar til brug.
Off-game: Det er små stykker sandkage
Amoria
Indtagelsen: Drikkes
Varighed: 30 min.
Ingredienser: 2 portioner blod fra Vuna, (Kærlighedens gudinde) 2 stk. Indus Rus.
Effekt: Får offeret til at være meget kærlig overfor alt og alle og derfor også nægter at kæmpe.
Tilberedning: Blodet fra Vuna blandes med små stykker af Indus Rus. Dette skal simre over bålet.
Tilberedningstid: 1 time før mixturen er klar til brug.
Off-game: Væsken er sprite med jordbærsaft
Mester:
Kraftig helbredende salve
Indtagelsen: Smøres på det sårede sted efter en endt kamp. Vil du bruge den på dig selv, skal du som min. have 1 KP for at kunne bevæge dig og dermed bruge salven.
Ingredienser: 2 stk. forskellige Gabende Gyvl, 2x Flammegreb og vand fra söen
Effekt: Helbreder den sårede til fuld KP
Tilberedning: Det Gabende Gyvl knuses og koges sammen med hakkede Flammegreb og vand, indtil det har en tyk konsistens.
Tilberedningstid: 1 time før mixturen er klar til brug.
Off-game: Cremen er allergivenlig bodylotion
Noxis
Indtagelsen: Spises
Varighed: 5 min.
Ingredienser: 1 Sindets Pude og 2 Mammas Down
Effekt: Får offeret til at være bevidstløs og kan derfor ikke vækkes inden tiden er udløbet af andre deltagere.
Tilberedning: Sindets pude og Mammas Down hakkes og blandes sammen
Tilberedningstid: 3 time før mixturen er klar til brug.
Off-game: Det er små stykker sandkage
Puf
Indtagelsen: Pulveret kastes
Ingredienser: Mel fra bageren, blæk fra spåkonen og hår fra en skovnymfe
Effekt: Når du har kastet pulveret, har du 30 sek. til at gemme dig (Eller hele din gruppe). Når de 30 sek. er gået, har jeres fjender 30. sek. til at finde jer, sker dette ikke er i sluppet væk og kan derfor bevæge jer væk fra fjenden uden de ”kan se” jer In-game.
Tilberedning: Mel og blæk blandes sammen og håret fra skovnymfen kommes i.
Tilberedningstid: ½ time før mixturen er klar til brug.
Off-game: Pulveret er noget hvidt pulver
Stormester:
Annuleksia
Indtagelsen: Drikkes
Ingredienser: 2 portioner blod fra Abris (Dødens gud), Blinkende Knubs, Gabende Gyvl, en diamant og naturens frø.
Effekt: Opløser effekten af alle andre drikke og mixture, som du har indtaget og der stadig har effekt på dig. Kan ikke drikkes forud.
Tilberedning: Abris blod, hakkede Blinkende knubs, knust Gabende Gyvl og stykker af Naturens frø blandes sammen, derefter tilsættes diamanten hel.
Tilberedningstid: 1 dag/spilgang før mixturen er klar til brug.
Off-game: Væsken er cola med glimmer
Mania
Indtagelsen: Drikkes
Varighed: 1 minut
Ingredienser: Hår fra Ketarr (Vredens gud), Ketarrs klo, knogle fra et dødt dyr, blod fra en barbar og en tot pels fra en trold.
Effekt: Du får evnen Bersærk, det vil sige at du bliver ekstra stærk og vil slå på alt og alle i 1 min, du giver ligeledes en ekstra i skade på dine fjender. Når effekten er aftaget, mister du selv 2 KP.
Tilberedning: Blodet fra Ketarr og barbaren, knust knogle blandes, Ketarrs klo og troldeulden tilsættes hele i til sidst
Tilberedningstid: 3 timer før mixturen er klar til brug.
Off-game: Væsken er solbærsaft
Perisio
Indtagelsen: Det brune pulver drysses på offeret
Ingredienser: Krøllede Tyvl, 1 jern, 2 urter fra Alkymistens have
Effekt: Dette er en dødelig gift, det får fjenden ned på 0 KP med det samme.
Tilberedning: Knuste Krøllede Tyvl, hakkede urter blandes sammen, hvor metallet tilsættes til sidst, når de andre ingredienser er varme og har simret 3 min.
Tilberedningstid: 3 timer før mixturen er klar til brug.
Off-game: Pulveret er brun farin
Nymfania
Indtagelsen: Drikkes
Varighed: 15 minutter
Ingredienser: 1 pose livstræets frø, Indus Rus, Naturens frø og vand fra søen
Effekt: Offeret bliver som en skovnymfe i væremåde, er glad og drillesyg og vil ikke kæmpe.
Tilberedning: Livstræets frø kommes i en skål sammen med vand fra søen, derefter tilsættes smuldret Indus Rus og knust Naturens Frø.
Tilberedningstid: ½ time før mixturen er klar til brug.
Off-game: Væsken er citron is-the
TIPS: Som alkymist er du middelalderens ”gale” opfinder, det vil sige, at du gerne vil bruge alle de ting du kan finde i naturen til at bruge til at eksperimenterer med. Hvad sker der f.eks., hvis jeg nu blander disse to ting sammen? Hvordan vil denne mixture have effekt på offeret?
Off-game:
- Hvis du vil afprøve helt nye mixture, som du lige har lavet, og du giver den til en anden deltager, er det deltageren der modtager den, der skal finde på effekten af netop denne mixture. Som så vil have denne effekt fremadrettet for alle der indtager eller påføres den pågældende mixture.
Brygger
Som brygger kan du bearbejde råstoffer og omdanne dem til lækre drikke. De kan derefter indgå i handlen In-game både på markedspladsen eller rundt omkring i Otubulis.
Niveauerne
- Elev
Det første du skal lære som brygger elever sikkerheden, hygiejne, rengøring, branchen og materialerne at kende, derefter hvilke værktøjer du skal bruge til hvad, samt hvordan ingredienserne bearbejdes. Når du har styr på disse ting, kan du lære at lave alkoholfri mjöd, og få forskellige urtebrygge.
Det er dig der skal tjene penge til din mester, ved at passe markedsstanden og derigennem lærer du at betjene kunderne.
Når din mester er tilfreds med dine evner, er du klar til at blive lærling. - Lærling
Du er nu klar til at lære flere ting omkring hygiejnen, indsamling af urter. Hvilke er gode at bruge og hvor kan de findes? Du vil desuden begynde at kunne læse de gamle skriftruller med opskrifter.
Som lærling, er det dig der optimerer bryggerens markedsstand, hvordan skal varerne stå for, at de sælger bedst? Du træder til for at hjælpe eleven, hvis der dukker besværlige kunder op i markedsstanden.
Ren praktisk lære du at male bygkorn med håndkraft, som bliver brugt til de forskellige drikke og symbolsk kan du lave mjød og øl.
Når du har helt styr på disse ting, kan du blive svend. - Svend
Nu har du så meget kendskab til branchen, at du kan begynde at undervise de nye lærlinge. Du lærer de mere magiske ingredienser at kende, hvilke virkninger de har, hvis de kommer i alkoholiske og ikke alkoholiske drikke.
Det bliver dig der skal vedligeholde de forskellige materialer som bryggeren skal bruge, og du får fuld forståelse for at kunne forstå de gamle opskrifter.
Det er dig der har hovedansvaret for opsætningen af markeds standen, så den er indbydende for kunderne. - Mester
Nu er det dig der står for hovedparten af undervisningen af elever og lærlinge. Du har nu så meget viden, at du kan eksperimentere med dine helt egne opskrifter også med få magiske ingredienser.
Når du er tilfreds med en ny bryg at skrive opskriften ned på en skriftrulle.
Nu du har så meget kendskab til branchen, begynder du også at videreudvikle de eksisterende redskaber, så de virker bedre og optimere din arbejdsgang som brygger, samt vedligeholdelsen af de forskellige materialer og ingredienser.
Symbolsk kan du nu lave whisky.
Du skal på dette niveau opfinde dit helt eget nye brugbare værktøj, som din stormester skal godkende. - Stormester
Du har helt styr på undervisningen af hele branchens aspekter, og du er ikke bange for at eksperimentere med helt nye drikke, der også kan indeholde magiske ingredienser. Det er op til den første der indtager den nye drik at spille på effekten af denne, når du har fået afprøvet drikken og fundet ud af effekten, skal du skrive denne ned på din opskrift, og det vil fremadrettet have samme effekt på alle ofre.
Du skal bruge:
- Kedler til at brygge
- Store skeer/rørepinde
- Store beholdere til de forskellige materialer der skal bruges i de forskellige drikke
- Flasker/krus i forskellige størrelser til de forskellige drikke
- Sedler til påsætning på de færdigbyggede flasker (Om hvad de indeholder)
- Tragte til at hælde de færdige bryg på flaske
Husk på, at det er rollespil og at du ikke skal være bange for at forestille dig de manglende ting. Der er også god mulighed for masser af rollespil ved at spørge efter de sidste ting du skal bruge til at fremstille de forskellige brygge.
Tips: Hvis du får brygget mere end du kan sælge hos dig selv, kan du altid opsøge kroen og forsøge at sælge dine færdige brygge der til en god pris.
Tilberedningstider på de forskellige drikkevarer
Navn | Materiale | Tid | Pris | Bemærkninger | Bliver til |
Øl | Malt | 3 min | 1 malt | For at brygge en flaske, koster det 2 malt | 1 glas Øl |
Whisky | Malt | 4 min | 2 malt | For at brygge en flaske, koster det 8 malt | 1 glas whisky |
Vin | Malt | 5 min | 3 malt | For at brygge en flaske, koster det 10 malt | 1 glas vin |
Mjød | Malt | 4 Min | 2 malt | For at brygge en flaske, koster det 8 malt | 1 glas mjød |
de på markedspladsen eller rundt omkring i Otubulis.
Smykkemager /smykkebixen
Som smykkemager lære du at lave dine egen smykker til din kareter (privat kan smykker købes til en lav pris som går til nye materialer) Der er flere typer smykker man kan/kommer til at kunne lære her.
Niveauerne:
Elev
- Du lærer om materialekendskab
- Du lærer om redskabs kendskab
- Du lærer om sikkerhed til smykker
- Du lærer om simple smykker i glas og plast perler (armbånd/halskæder)
- Du lærer at lave flettede smykker
- Du lærer, hvordan du skal sortere perler (10 min) (plast/glas perler)
Lærling
- Du lærer om knytning
- Du lærer om smykker i sten
- Du lærer at designe og lave øreringe
- Du lærer, hvordan du skal sortere stenperler (10min)
- Du lærer om markedspladsen
Svend
- Du kan nu lave o-ringe smykker (under opsyn)
- Du lærer om smykker i metal
- Du lærer at lave og designe fingerringe
- Du lærer om markedspladsen, hvordan skal det hele stå og betjening af kunderne (evt. Svendens smykker)
- Du lærer sortering af metal perler og låse til smykker
Mester
- Du lærer at lave ring rustning til offergave til Ketarr (evt. armringe)
- Du kan nu sidde selvstændig med o-rings smykker
- Du skal lærer og hjælpe svende med o-rings smykker
- Du lærer at lave forme til tinstøbning
- Du lærer at knytte bælter
Stormester
- Du lærer at designe og lave resin dele til vedhæng (foretrækker at bruge UV-resin da det tørre hurtiger)
- Du lærer alt om tinstøbning
- Du kan nu lave ring rustning til offergave til Ketarr (selvstændig)
- Du lære at lave perler i ler og brænde dem i bål (ler skal tørre før det brændes)
Navn | Materiale | Tid | Pris | Bemærkninger | Bliver til |
Rå plast | Naturolie og råolie | 30 min. | 1 naturolie og 1 råolie | 2 rå plast | |
Plast perler | Plastik | 15 min. | 2 rå plast | Bliver til plastik perler | 20 plastik perler |
Glasperler | Sand | 30 min. | 2 sand | Bliver lavet om til glasperler | 20 glasperler |
Træperler | Træ | 15 min. | 2 små træstykker | Kan bruges til at lave smykker med | 20 træ perler |
Tilbehør til smykker | Jern | 5 min. | 1 Stålwire | Når du hos smykkemageren vil lave smykker, der indeholder jern af nogen slags, skal du have min. 1 stålwire token. | Bliver til det du skal bruge, for at lave det du vil. |
Guld smykker | Guld | 5 min | 2 guld | Du bestemmer selv hvad det bliver til | 1 Ringe, 1 halskæder, 1 vedhæng, 1 par øreringe eller 1 hårpynt |
Sølv smykker | Sølv | 5 min | 2 sølv | Du bestemmer selv hvad det bliver til | 1 Ringe, 1 halskæder, 1 vedhæng, 1 par øreringe eller 1 hårpynt |
Spænder og brocher i guld og sølv | Guld eller sølv | 4 min | 2 guld eller 2 sølv | Du bestemmer selv hvad det bliver til | 1 Spænde eller 1 broche |
Form | Ler og træ | 5 min. | 1 ler og 1 træ | Disse forme skal bruges til tinstøbning, så du kan lave dit eget design | De rigtige materialer du skal bruge for at lave den form du vil. |
Resin | Harepiks | 10 min. | 2 harepiks | Kan bruges til at lave smykker af | 1 resin |
Skrædder
Som skrædder kan fremstille og bearbejde forskellige råstoffer og fremstille nye ting. Det vil sige, at du kan bruge skind og pels fra dyrene, til at lave tøj, tæpper og andre ting. Derudover kan du fremstille garn, tråd så du kan sy tøj og andre ting til dine kunder eller dig selv. De kan derefter indgå i handlen in-game.
Niveauerne
- Elev
Dette niveau er dem der er i gang med træningen, eller tæt på at være færdige. Typisk en der kender til tingene, men endnu ikke er erfarne og her rutine.
- Lærling
Dette niveau er dem der er færdige med deres træning og har arbejdet med faget i nogle år og dermed oparbejdet en forståelse for hvad evnen/professionen dækker over. Karakterer der
- Svend
Dette niveau dækker over alle dem der har arbejdet med evnen/professionen i mange år og kan leve af deres evner og viden.
- Mester
Dette niveau dækker over dem der har mange års erfaring, en der har været rundt i samtlige hjørner af sit fat og forstår alle aspekter af det. De har typisk en enkelt eller 2 lærlinge. Karakteren er kendt for sin evne/profession og det er en del af hele identiteten.
- Stormester
Dette niveau er for de få, da der er ikke mange der opnår dette niveau. Det er de store og alvidende læremestre, der konstant vil søge ny viden, for at være den bedste på deres felt. De har mange følgere og folk der arbejder for sig. Det er dem der som regel tager initiativer til/opfinder nye teknikker, bevægelser mm.
Du skal bruge:
- Saks
- Nåle i forskellige størrelser
- Tråd af forskellige materialer og farver
- Væv i træ
- Forskellige pyntegenstande til tøj og ting
- Læder
- Pels
- Træramme til at spænde skindet op på
- Snor
- Bålsted
- En balje til at vaske skindet i
- Spænder og knapper i forskellige former og farver
- Andre ting til fremstilling og bearbejdning af de forskellige materialer
Husk på at det er rollespil, så du behøver ikke lave alle tingene rigtigt, vi har i foreningen ekstra kostumer, som du kan sælge in-game, så du har noget at starte op med. Når du skal fremstille stof, skal du bruge din væv og når du skal bearbejde læder og skind, er det en god ide at lade som om du arbejder med dem rigtigt. For du skal forestille dig at det kommer direkte fra et dyr og derfor skal det vaskes, garves mm. før det kan bruges til tøj og lignende.
Garvning af skind
Hvis du vil have ruskind og læder skal hårene fjernes. Man kan bruge alle garvninger til både pelsskind og skind uden pelsen.
- Hvis du ikke vil garve skindet med det samme, spændes skindet ud for at kunne tørre, så det bliver helt stift.
- Hvis du vil garve med det samme lægges skindet i salt.
- Når du tager skindet op, kan saltet rystes af og vaskes og spændes op i en ramme og strækkes.
- Når skindet er spændt jævnt ud, begynder man med at skrabe det fri for fedt, kødrester og hinder, med bark, ask, elm, hassel eller eg.
- Der skal skrabes fra midten og ud mod kanten.
- Når det værste er fjernet, tages det af rammen og vaskes igen.
- Efter der igen er spænde op, skal nu børstes grundigt med en stiv børste.
- Der skal børstes i alle retninger, også rundt, så alle rester af fedt og hinder fjernes.
- Nu skal det ligge i saltvand i flere dage for at blive garvet. Det vendes ofte.
- Når du har skrabet skindet, skal det ryges over bål. Hvis du springer rygningen over, vil skindet blive stift, når det bliver vådt.
Tips: Du behøver ikke lave hele processen ved alt materiale, men du kan have forskellige skind/pelse der er på forskellige stadier og så kan du arbejde med dem som du vil.
Tilberedningstider
Navn | Materiale | Tid | Pris | Bemærkninger | Bliver til |
Tråd | Uld | 2 min. | 2 uld | Du bestemmer selv hvilke farve tråden får. | 4 tråd tokens |
Garn | Uld | 2 min. | 4 uld | Du bestemmer selv hvilke farve garnet får. | 4 garn tokens |
Læder | Skind | 30 min. | 2 skind | Kan bruges til at lave lædersnøre og tøj af | 1 stykke læder |
Lædersnor | Læder | 30 min. | 1 læder | Kan bruges til snore i tøj, tilbehør og hos smykkemageren til smykker | 1 rulle lædersnor |
Stof | Garn | 2 min. | 5 garn | Du bestemmer selv hvilke farver og mønster stoffet får. | 1 stykke stof |
Garvet skind | Skind | 30 min. | 1 skind | Kan bruges til at lave varmere tøj og ting af | 1 stykke skind |
Pels | Skind | 30 min. | 1 skind | Kan bruges til at lave varmere tøj og ting af | 1 stykke pels |
Små beklædningsgenstande | Stof og tråd | 5 min. | 1 stof og 1 tråd | Du bestemmer selv, hvad du har lavet. | 1 stykke beklædning |
Bukser, trøjer og forklæder | Stof og tråd | 10 min. | 2 stof og 2 tråd | Du bestemmer selv, hvad du har lavet. | 1 stykke beklædning |
Kjoler og kapper | Stof og tråd | 15 min. | 4 stof og 4 tråd | Du bestemmer selv, hvad du har lavet. | 1 stykke beklædning |
Tasker, poser og bælter mm. | Skind, jern og tråd | 7 min. | 1 stof, 1 jern og 1 tråd | Du bestemmer selv, hvad du har lavet. | 1 styk af eget valg |
Læder rustning | Skind, jern og tråd | 30 min. | 3 skind, 2 jern og 2 tråd | Kan beskytte dig imod skade i kamp. | 1 rustnings del |
Smed
Smeden er personen du går til, hvis dit udstyr er ødelagt, priserne for en reparation er ens uanset hvor mange RP din rustning her. Når du vil arbejde i en mine, er det hos smeden du kan leje en hakke til formålet. Det er også smeden der kan bearbejde og forme jern, sten og træ
Niveauerne
- Elev
Det første du skal lære som smedeelev, er sikkerheden, branchekendskab, materialer og redskaber at kende. Hvilke værktøjer og materialer, du skal bruge til hvad.
Rent praktisk skal du kunne lave det perfekte bål, samt kunne holde det i gang så det kan bruges af smeden. Du skal smelte metal og bygge simple forme til støbning.
Når du har styr på disse ting, kan du rent praktisk støbe og lave en ring og desuden skal du lave en stenfigur, som du får lov til at beholde. Har du modet og kræfterne, kan du også flække træ i passende stykker, så I har brænde til bålet.
Symbolsk kan du flække træ til brænde og brædder. Derudover kan du reparere skjolde for kunderne.
Det er dig der skal tjene penge til din mester, ved at passe markedsstanden og derigennem lære du at betjene kunderne.
Når din mester er tilfreds med dine evner, er du klar til at blive lærling.
- Lærling
Du er nu klar til at lære flere ting omkring håndværket. Du vil kunne lave forskellige forme til at lave vedhæng af. Disse vedhæng kan enten være til smykker eller tøj. Når formen er lavet, skal du lave flere stykker, som også kan sælges på markedspladsen.
Derudover skal du lave S-kroge, urteknive, og en ildpoker af jern.
Som lærling er det dig der optimerer smedens markedsstand, hvordan varerne skal stå for, for at de sælger bedst. Du træder til for at hjælpe eleven, hvis der dukker besværlige kunder op i markedsstanden.
Symbolsk kan du reparere rustninger og våben. Samt lave råstoffer om til jern, sten og stål.
Når du har helt styr på disse ting, kan du blive svend. Det vedhæng som du er mest stolt af, får du lov til at få med hjem helt gratis.
- Svend
Nu har du så meget kendskab til branchen, at du kan begynde at undervise de nye elever og lærlinge. Du skal kunne lave mere avancerede støbeforme, så du kan lave spænder til bælter og tøj, tænger der kan bruges af smeden og andre brancher, metal bestik og skilte.
Det bliver dig der skal vedligeholde de forskellige materialer som smeden skal bruge. Symbolsk kan lave hakker, og økser, som lejes ud til bl.a. skovhuggere og minearbejdere.
Det er dig der har hovedansvaret for opsætningen af markedstanden, så den er indbydende for kunderne.
Som svendestykke, skal du på egen hånd lave en ting i metal der passer til din karakter, når den er godkendt af din stormester, må du få tingen med hjem.
- Mester
Nu er det dig der står for hovedparten af undervisningen af elever og lærlinge. Samt du har ansvaret for vedligeholdelsen af de forskellige materialer og værktøjer.
Du har nu så meget viden at du begynder at eksperimenterer med forskellige ting lavet af metal, som enten vil lette dit arbejde som smed fremadrettet, eller til andre brancher.
Nu du har så meget kendskab til branchen, kan du lave spisepinde, værktøj, ringbrynje, armbånd og forskellige beholdere. Symbolsk kan du også lave forskellige brocher.
Du må lave noget til din egen karakter, men skal også lave en masse, der skal kunne sælges på markedspladsen.
- Stormester
Du har helt styr på undervisningen af hele branchens aspekter, og du er ikke bange for at eksperimentere med helt materialer, farver og mønstre. Du skal på dette niveau lave et enestående armbånd, diadem. Derudover skal du rent praktisk til at designe dit eget våben og lave dette (Af liggeunderlag, gaffa og bambuspinde) et smykkesæt og en hel rustning af jern.
Symbolsk kan du lave en spydspids.
Når din stormester er tilfreds med dine evner og viden, kan du åbne dit eget smedeværksted, hvor du kan have dine egne lærlinge og elever.
Som den endelige prøve skal du lave en af de ovenstående genstande til din egen karakter, denne får du gratis og må tage med hjem.
Du skal bruge:
- Forskellige størrelser hamrer
- Bål til smeltning/reparation (Lavet at finde, rødt og gult stofstrimler)
- Ambolt til reparation/fremstilling
- Forskellige (Varme) beholdere til smeltning af metaller
- En skraber til at fjerne skidt ved smeltning
- En stor stenknuser
- Økse
- File i forskellige størrelser til reparation/fremstilling
- Forskellige knive til reparation/fremstilling
- Forskellige forme til fremstilling/reparation
- Forskellige tænger til at flytte de varme forme, smelte beholdere mm.
- Læderforklæde og handsker
Husk på, at det er rollespil og du skal ikke være bange for at forestille dig de manglende ting. Der er også god mulighed for masser af rollespil ved at spørge efter de sidste ting du skal bruge til at fremstille/reparere de forskellige ting.
Fif til smeden:
Ved smeltning af metaller:
En beholder varmes op til den bliver rød eller hvidglødende
Malm hældes stille og roligt i beholderen og varmes op på den måde. Lad metallet smelte lidt inden mere materiale hældes i. Skidt og urenheder i metallet flyder ovenpå og skal fjernes med en skrabepind, efterhånden som de kan ses.
Når urenhederne er fjernet, hældes metallet over i en form og sættes til afkøling. Husk at smeltedigel skal forestille at være hvidglødende. Brug en tang eller lignende til at flytte den for mere troværdighed.
Tænk over ovenstående trin og hvordan du kan rollespille dig igennem processen. Husk på at 10 kg. Malm faktiske fylder det samme som en sæk kartofler, hvis ikke mere og det tager tid og hælde alt det ned i en beholder og få smeltet skidt fra metallet.
Ved reparation og udstyr og våben:
Tag den ting du skal reparere og rollespil at du former/banker metallet om til den. Undersøg evt. hvordan man smeder i virkeligheden. Typisk vil det kræve at du opvarmer metallet over bålet og først derefter begynder at forme det.
Reparationer af udstyr og våben
Navn | Materiale | Tid | Pris | Bemærkninger |
Rustning | Jern | 5 min. | 2 stål | |
Skjold | Jern | 4 min. | 1 stål | |
Skjold | træ | 3 min. | 1 træ | |
Knive | Jern | 3 min. | 1 stål | Våben der går fra fingerspids til albue |
Kortvåben | Jern | 4 min. | 1 stål | Våben der går fra håndled til skulder |
Enhåndsvåben: | Jern | 4 min. | 1 stål | Våben der går fra jorden til bæltet |
Tohåndsvåben | Jern | 5 min. | 2 stål | Våben der går fra jorden til hagen |
Stagevåben | Jern | 5 min. | 2 stål + 1 jern | Våben der går fra jorden og over hovedet |
Bue og pil | Træ og snor | 5 min. | 1 træ + 1 snor |
Fremskaffe og bearbejdelse af materialer
Navn | Materiale | Tid | Pris | Bemærkninger | Bliver til |
---|---|---|---|---|---|
Pæl | Træ | 3 min. | 1 stamme | Bruges til at bygge hegn | 3 træ token |
Brædder | Træ | 3 min. | 1 træ | Bruges til at bygge vægge | 1 brædde enhed |
Pinde | Træ | 3 min. | 2 Pæle | Kan bruges til at lave buer | 3 pinde tokens |
Små træ- stykker | træ | 3 min. | 3 pinde | Kan bruges til at lave perler af | 10 små træstykker |
Træperler | Træ | 2 min. pr. stk. | 1 træstykke pr. stk | Kan sælges enkeltvis, eller bruges til at lave smykker. | Træperler |
Sten | Sten | 3 min. | 1 grov sten | Bruges til at bygge stenvægge | 3 Sten token |
Småsten | Sten | 3 min. | 1 sten | Bruges til at lave sand | 1 Småsten |
Sand | Småsten | 3 min. | 1 sand | Kan bruges til at lave glas til perler og andet pynt | 1 sand |
Ler | Lerjord | 3 min. | 1 sand | Kan bruges til at lave forme af | 1 ler |
Jern | Jern | 5 min. | 1 jernmalm | Bruges til mange forskellige ting | 3 jern token |
Stål | Jern | 4 min. | 1 jern | Bruges til at reparere udstyr og våben | 1 staal token |
Hakke | Jern og træ | Udlejning: 5 guld i timen | Kan lejes af smeden når du vil arbejde i minerne. | ||
Økse | Jern og træ | Udlejning 5 guld i timen | Kan lejes af smeden når du vil skaffe træ i skoven. | ||
Sav | Jern og træ | Udlejning 5 guld i timen | Kan lejes af smeden når du vil have stammer mindre | ||
Stålwire | Stål | 3 min | 3 Stål | Bruges til at lave smykker, brocher mm og udsmykning af våben | 1 rulle stålwire |
Våbenhandler
Som våbenhandler lærer du om våben design og udsmykning af de forskellige, samt du vil kunne fremstille disse, som kan sælges in-game.
Niveauerne:
Elev
- Materialekendskab
- Sikkerhed omkring fremstilling
- Du lærer at designe en gaffa dolk
- Du lærer at fremstille et gaffa våben (dolk)
Lærling
- Du lærer at designe et et-hånds sværd
- Du lærer at fremstille et gaffa våben (et-hånds sværd)
- Du lærer at designe en våbenholder til bæltet
- Du lærer at lave en våbenholder til bæltet
Svend
- Du lærer at designe et skjold
- Du lærer at fremstille et skjold
- Du lærer at designe en et-hånds økse
- Du lærer at fremstille et gaffa våben (et-hånds økser)
Mester
- Du lærer at designe et spyd
- Du lærer at fremstille et gaffa spyd
- Du lærer at designe et to-hånds våben
- Du lærer at fremstille et gaffa våben (to-hånds våben)
Stormester
- Du lærer at designe en bue
- Du lærer at fremstille en bue
- Du lærer at designe et pilekogger
- Du lærer at fremstille et pilekogger
TIlberedningstider
Navn | Materiale | Tid | Pris | Bemærkninger | Bliver til |
---|---|---|---|---|---|
Dyrelim | Knogler, hove, sener | 20 min. | 1 dyreknogle, 1 dyrehov, 2 dyresene | Dette skal bruges til at kunne lave våben, eller at påsætte dekoration | 4 lim |
Bue | 10 min. | 1 træpind og 1 snor | Disse ting skal du bruge for at kunne lave en rigtig bue. | De rigtige materialer du skal bruge, for at lave en bue til jagt. | |
Dolk | Jern og træ | 10 min. | 1 jern og 1 træ | Disse ting skal du bruge for at kunne lave en rigtig rollespils dolk | De rigtige materialer du skal bruge for at lave en dolk. |
Lille sværd | Jern og træ | 10 min. | 2 jern og 1 træ | Disse ting skal du bruge for at kunne lave et rigtig rollespils sværd | De rigtige materialer du skal bruge for at lave et sværd. |
Våbenholder | Læder, jern og snor | 10 min. | 1 læder, 1 jern og 1 snor | Disse ting skal du bruge for at kunne lave en rigtig rollespils våben holder | De rigtige materialer du skal bruge for at lave en våbenholder. |
Økse | Jern, og træ | 10 min. | 2 jern og 1 træ | Disse ting skal du bruge for at kunne lave en rigtig rollespils økse | De rigtige materialer du skal bruge for at lave en Økse. |
Stort våben | Jern og træ | 20 min. | 4 jern og 2 træ | Disse ting skal du bruge for at kunne lave et rigtig 2-hånds rollespils våben | De rigtige materialer du skal bruge for at lave et stort våben. |
Pilekogger | Læder og snor | 20 min. | 2 læder og 1 snor | Disse ting skal du bruge for at kunne lave et rigtig læder pilekogger | De rigtige materialer du skal bruge for at lave et pilekogger. |
Spyd | Jern og træ | 20 min. | 2 jern og 3 træ | Disse ting skal du bruge for at kunne lave et rigtig 2-hånds rollespils spyd | De rigtige materialer du skal bruge for at lave et spyd. |
Pynt | Læder, Jern, lim og træ | 5 min. | 1 læder, 1 jern, 1 lim og 1 træ | Disse ting skal du bruge for at kunne lave pynt til dine våben, rustninger mm. | De rigtige materialer du skal bruge for at lave forskellige udsmykninger på våben og rustninger. |
Læder rustningsdele | Læder og snor | 10 min. | 3 læder og 2 snor | Disse ting skal du bruge for at kunne lave rigtige rollespils rustningsdele af læder | De rigtige materialer du skal bruge for at lave læder rustningsdele. |