Kamp

Kamp

Når forhandlinger går galt og diplomati ikke virker ender stridigheder ofte i kamp og krig. Du møder kamp mange steder i rollespilsverdener derfor er det vigtigt at alle ved, hvordan du såre dine fjender, men også hvordan det foregår, når du selv bliver såret/dræbt.  Husk på at du ikke bare skal trække dit våben uden grund, og der skal være enighed blandt deltagerne, at der skal kæmpes. 

De våben, vi kæmper med i rollespil, er lette skumvåben, og det kan derfor være fristende at løbe rundt med et stort og ”tungt” 2 tohåndssværd i en hånd. Men det må du ikke. Du kan også kun holde en ting per hånd 

Vi bruger reglen, ”kan man, så kan man.” Det vil sige, at din karakter, kan de ting, som du selv fysisk kan.

F.eks.:

  • Hvis du vil flygte
  • Kravle over en mur
  • Skjule dig bag en busk
  • Være lydløs som en mus

Så gør det i virkeligheden.

Den eneste undtagelse til dette, er for magikere, magiske drikke og eliksirer. Samt hvis du vil flytte eller bære en såret person, skal dette IKKE gøres fysisk, men symbolsk.

Regler for kamp  

Brugen af våben – også bløde våben – skal være sjovt, og ikke gøre skade i virkeligheden. 

  • Det er strengt forbudt – at slå i hovedet, på halsen, i skridtet. Hvis det ved et uheld skulle ske, så hjælp ham eller hende op, sikre at de er okay og sig undskyld. Det er ingen skam at opføre sig ordentligt overfor sin fjende.
  • Når du slår med et våben, så skal du ikke lægge alle kræfter i. Slå forsigtigt og marker. 
  • Du må ikke bruge dine kropsdele til at slå eller sparke med
  • For at et slag tæller som ramt, skal det være et rent slag, ikke et snit. Slag/hug, der rammer tøj, ærmer, hænder, hoved eller som på anden måde kun snitter dig, tæller ikke. Bliver du ramt i flere kropsdele (sværdet ’hopper’ fx fra armen og hen over kroppen) tæller slaget kun én gang.
  • Bliver du ramt 1 gang på en arm eller ben, bliver den kropsdel såret og dermed enten ikke lige så stærk, eller helt ubrugelig. Bliver du såret på et ben skal du halte og kan ikke løbe. Er begge dine ben ubrugelige kan du ikke gå/stå medmindre du får hjælp fra en anden spiller. 
  • Du skal tydeligt vise at du er ramt – stønne, klage og holde dig på det ramte sted. Udover at fratrække skaden fra din karakters KP, skal du spille din rolles smerte. At spille på smerten er en vigtig detalje. Det er godt rollespil at give din modstander tid til at spille sin smerte fra det voldsomme sår, du har påført ham. Så giv plads og træk lidt tilbage så bliver kampen også sjovere og mere personligt. 
  • Du skal svinge våbnet halvdelen af dets længde tilbage, førend det kan give skade igen.  Det gælder både for hugvåben og stikvåben (sværd). Du kan altså ikke slå med to knive, som var de trommestikker og give 15 i skade på 2 sekunder. I tvivlsspørgsmål tæller slagene altid som værende et enkelt slag.
  • Når du ned på 0 KP, skal du falde om og ligge helt stille – du kan nu ikke snakke. Når kampen er ovre, kan du enten blive healer på stedet, eller dine venner kan ”bære” dig hen til en healer eller du kan sjælevandre tilbage til din base.
  • En karakter kan kun dø helt/udgå helt af spillet, hvis du som spiller, gerne vil have det. Det betyder i praksis, at hvis du f.eks. gerne vil spille en ny karakter, kan du bestemme at din karakter dør helt. (Dette skal aftales på forhånd med en frivillig)
  • Hvis du er ramt i kampen, er du ikke på fuld KP efter kampen er afsluttet. Du må vent til der er en healer, magiker eller lignende, der hjælper dig. Ellers kan du spise brød, kager, kød eller lignende, for at genoprette dine KP. Du kan dog max. spise 2 efter hver kamp, og det tager tid at spise.
  • Har du fået fjenden ned at ligge, eller har fjenden overgivet sig er kampen slut.
  • Hvis du bliver uenig med nogen under en kamp, må I gå et andet sted hen og diskutere – helst sammen med en voksen.  
  • Du skal ikke tælle hvor meget du rammer de andre, men kun hvor meget du selv er blevet ramt og du snyder selvfølgelig ikke med dine KP. 
  • Når kampen er overstået, skal du give fjenden mulighed for at bringe de døde og sårede hjem, og du skal selv gøre det samme  
  • Angrib kun hvis du føler dig truet eller har en god grund.
  • Hvis du kan, så flygt – det er ingen skam og prøv ikke at spille helt  
  • Hvis nogen overgiver sig, så find en måde at bruge det på i spillet  
  • Respekter altid din modstander.  

Tænk over det når du står i spillet og husk at gode rollespillere er vigtigere end hårde karakterer!  

I visse situationer kan du komme i kamp mod ”monstre”.  I en sådan kamp har de fleste en tendens til at glemme, at der er en person inde bag udklædningen, derfor slår de automatisk hårdere. Så husk, du skal slå forsigtigt og passe på de personer, der er inde i dragterne.

Til sidst er der kun at sige, at du skal huske på, at det kun er noget vi leger, og det er meningen, at vi alle skal have det sjovt. Igen – hvis du har problemer, så hent en med sort bånd på venstre overarm eller en anden voksen der kan hjælpe dig.

Forskellige former for kamp.

Dueller: Der kan være flere årsager til at have en duel: Træning, styrkeprøve eller som æressag. Vigtigst ved disse kampe er, at du fortæller, at det er en kamp med trævåben, så i ikke skader hinanden.  Du bruger dine normale KP eller aftaler hvor mange gange i kan blive ramt i duellen. Du mister ikke dine KP rigtigt og dine kropsdele bliver ikke sårede. Du og din modstander kan også vælge at udkæmpe en duel til døden, hvor I så bruger kamp reglerne rigtigt, og taberen risikerer at dø.  

Krig: Det er en kamp mellem flere personer, det kan enten være mellem racer eller alliancer. Her kan I enten arbejde sammen inden for racen eller en alliance, for at besejre en fælles modstander eller et monster. Ved krig bruger, du de våben din karakter har. Hvis I f.eks. er flere sammen om at klare et monster, kan I lægge jeres styrker sammen og derved have en større chance for at klare monstret.

Nævekamp: Er en kamp uden rigtige våben, men med ”hænderne”. Det er selvfølgelig bare en leg. Så vi slås jo ikke rigtig.

  • Hvis et skænderi eller en handel ikke er nok til at afvikle uenigheden, og hvis det ikke kan løses på andre måder, kan det ende med et slagsmål. Når du vil kæmpe med en person, skal du højlydt byde ham udenfor til kamp. (Udenfor markedspladsen)
  • Indvilliger personen i at slås med dig, afgøres det med sten-saks-papir (Bedst ud af 3), hvem der vinder nævekampen.   
  • Det er muligt at lave en kamp, mellem flere personer. 

Når I har fundet ud af hvem der vinder, laver i sammen et stunt slagsmål efter bedste evne. I må gerne bruge godkendte pøbelvåben som rekvisitter til jeres stunt. I må selvfølgelig ikke slå hinanden rigtigt, men det er op til jer at improvisere et realistisk slagsmål. Taberen slås bevidstløs og vågner igen efter ca. 5 minutter. 

I samme øjeblik der bliver trukket et rigtigt våben eller nogen påfører skade (med magi) slutter nævekampen og der spilles med normale kampregler.