Kostumer, våben og udstyr

Kostume  

Et billede, der indeholder person, påklædt, tøj

Automatisk genereret beskrivelse

For at kunne deltage i spillet skal du være udklædt. Det er svært både for dig selv, men især for andre, at leve sig ind i, at du er en farlig og stolt ridder, når du står der i dine cowboybukser, sweater og kondisko.

Vi hjælper dig gerne med at lave dit kostume, det forventes at du selv laver det meste selv (eller med hjælp fra dine forældre/værge) og har nogle materialer til dette. Vi står altid klar med en hjælpende hånd eller ideer. 

Det kostume der lave af foreningens materialer, tilhører foreningen, på den måde kan de bruges igen i senere rollespil.  Vil du eje dit eget kostume, kan dette købes af foreningen. Ønsker du at bruge bestemte materialer eller udsmykning som foreningen ikke har, er det for egen regning.

Dit kostume behøver ikke at være det flotteste i verden, men jo mere du gør ud af din påklædning og udseende, jo bedre er rollespils-oplevelsen for alle. Den letteste udklædning er at tage et stykke firkantet stof, folde det på midten og klippe et hul til halsen, tage det på og spænde et bælte om livet. Under punktet racer, kan du finde beskrivelser for hvordan de forskellige racer foretrækker at gå klædt og hvilke fælles ting, dit kostume skal indeholde.

Udstyr

Hver race har sine egne særlige kendetegn, såsom spidse øre, masser af smykker, tasker, punge mm. Dette har vi begrænset materialer til, men vi har mulighed for selv at lave det meste ud fra de materialer vi har + en stor portion tålmodighed og fantasi. 

Det udstyr der lave af foreningens materialer, tilhører foreningen, på den måde kan de bruges igen i senere rollespil.  Vil du eje dit eget udstyr, kan dette købes af foreningen. Ønsker du at bruge bestemte materialer, udstyr eller udsmykning som foreningen ikke har, er det for egen regning. 

Rustning: Hvis du ejer eller laver en sej rustning, er du ekstra beskyttet. (Også kaldt for rustningspoint = RP). Rustninger må ikke have farlige kanter og pigge, da det kan være til fare for andre. Alle rustninger skal igennem et våbentjek ved tjek-ind for at godkendes. 

Det er udelukkende ens valgte class, der bestemmer, om man kan benytte rustning. Der findes forskellige slags rustning. Hver type rustning har en bestemt mængde RP pr. del: 

  • Slagkofte: + 1 RP
  • Tynd Læder rustning: + 1 RP 
  • Tykt læder rustning:  + 2 RP
  • Ringbrynje: + 3 RP 
  • Pladerustning: + 4 RP

Når en rustningsdel rammes, tager den skade, istedet for den person, den sidder på. Rustningsdele mister RP ligegyldigt hvilken type skade, der påvirker dem. Magisk skade stoppes ikke af rustningsdele. Tager en rustningsdel mere i skade, end den har i RP, går den resterende skade direkte til bærerens flydende KP. 

Et billede, der indeholder farverig, beklædning, tøj, adskillige

Automatisk genereret beskrivelse

Våben

For at kæmpe eller forsvare dig i kamp, skal du have et våben og evt. et skjold. Du har mulighed for at lave våben og skjold i forberedelsestiden. Det der bliver lavet af foreningens materialer, tilhører foreningen, men du kan købe dem, hvis du ønsker at eje det du selv har lavet. Ellers kan du medbringe materialerne. Du skal bruge liggeunderlag (De tynde, ikke selvoppustelige), bambuspinde, dobbeltklæbende tape og gaffatape. 

Dit våben må ikke være længere end dig selv, da de tit er umulige at kontrollere i kamp og hvis du rammer en anden, kan du give seriøse blå mærker eller vælte folk bagover.

Sikkerhed: 

Våben skal holdes ved lige og opfylde visse sikkerhedskrav. Ved tjek-Inn bliver der holdt et våbentjek. Alle våben, skjolde og rustninger du medbringer til rollespillet, skal igennem et våbentjek. Hvis dit skjold, våben eller din rustning ikke bliver godkendt, må du ikke bruge det. 

Hvis du køber et latex våben, skal du sikre dig, at det passer til din størrelse, og at det passer til din rolle. Det er fristende med en stor sej kølle, men du skal også kunne styre dit våben.

Hjemmelavede våben: 

Et billede, der indeholder indendørs, kniv, adskillige

Automatisk genereret beskrivelse

Du må medbringe og bruge dine egne hjemmelavede latex eller gaffatape og skumgummi-våben til rollespillet, hvis de kan godkendes under våbentjekket. Alle våben skal være lavet af bløde materialer. Hvis du laver det selv, skal det være mindst 3 lag liggeunderlag om en bambusstok og betrukket med ét lag gaffatape. 

Nedenstående finder du en række krav, som et hjemmelavet våben skal kunne opfylde: 

  • Pommelen (knoppen for enden af skaftet) skal være fuldt polstret. Der må ikke være nogle hårde eller skarpe ender
  • Kernen skal slutte min. 5 cm før spidsen på et “skarpt” våben.
  • Kernen må ikke kunne stikke igennem bunden eller spidsen på våbnet.  
  • På sværd må kernen ikke kunne løsrive sig. Den skal sidde helt fast, så det ikke opstår skader.   
  • Skaftet på økser, køller og hamre skal være fuldt polstret, og hovedet skal sidde helt fast.
  • Parer stangen på et sværd må kun laves af skum eller latex og må ikke indeholde kerne.
  • Kastevåbne må ikke indeholde nogen kerne, men de må godt indeholde en smule ballast for at de bedre kan kastes.  
  • Hjemmelavede pile godkendes ALDRIG  

Disse våben er ikke tilladt: – Armbrøst – Flails – Jernplade handsker – Krudt pistoler og geværer – Kastespyd/våben  – fastspændte våben (såsom Wolverine-kløer mm.)

Buer & Pil:

Et billede, der indeholder tekst

Automatisk genereret beskrivelse
Et billede, der indeholder indendørs

Automatisk genereret beskrivelse

Det er kun bueskytterne, der kan bruge disse, og de godkendes kun, hvis de er købte og godkendte sikkerhedspile og rollespilsbuer. De kan købes i de fleste rollespilsbutikker. Hjemmelavede buer og pile bliver ALDRIG godkendt. 

Buer er afstandsvåben, som både er præcise og pålidelige. For buer gælder følgende regler: 

  • Du skal kunne anvende dit våben sikkert, og skal til våbentjek udvise en vis grad af kontrol over det.
  • Der stilles STORE krav til pile, da de let går i stykker og rammer folk i ansigtet. 
  • Brug kun godkendte rollespils-pile med fladt hoved
  • Buer der trækker mere end 20-25 pund bliver ikke godkendt, da de kan gøre ondt at blive ramt af, hvis du ikke er pansret, og er problematiske i nærkamp.
  • Styrken på din bue vurderes ved våbentjek, er den for kraftig, må du ikke bruge den.  
  • Du må ikke skyde efter hovedet
  • Du må ikke skyde efter skridtet 
  • Er hovederne eller skæftet på pilen beskadiget, må du ikke bruge dem 

Nærkampsvåben:  

Om du bruger sværd, knive, køller eller noget andet du enten slår, stikker eller hamrer med, betegnes det som et nærkampsvåben. For denne gruppe våben gælder følgende: 

  • Du skal kunne kontrollere dine slag, og altså ikke bare slå igennem. Hårde slag gør ondt, og du risikerer at skade dit våben, hvilket kan gøre det direkte farligt. 
  • Du må ikke stikke med våben, der ikke er godkendt til det. 
  • Det er vigtigt, at du ikke slår i særligt, udsatte områder, som hovedet eller skridtet 
  • Undgå at slå oppe- eller nedefra  på stående modstandere, da det øger risikoen for at ramme følsomme områder, som hovedet. 
Et billede, der indeholder græs, træ, udendørs, himmel

Automatisk genereret beskrivelse

Pøbelvåben:
Pøbelvåben er oftest redskaber, der bliver brugt i stedet for rigtige våben som f.eks. stegepander, kageruller, ølkrus, knipler, pinde, stave, store fisk osv. De giver ikke skade, hvis de rammer et sted med rustning, uanset hvilken type rustning det er. De kan også bruges til nævekamp og evnen “Bonk”. (De skal være lavet af blødt materiale, for at de må bruges som pøbelvåben.)

Skjold: Et skjold gør det meget lettere at overleve i kamp, for skjolde gælder følgende: 

  • Et skjold må ikke have skarpe og/eller hårde kanter. Så den ikke vil være til fare for nogen.  
  • Hvis skjoldet er lavet af træ, skal der være en kantpolstring, bestående af først gummislange/liggeunderlag og derefter skumpolstring, dækket af enten tape, latex eller stof.  Skjolde uden polstret på kanten, bliver ikke godkendt. 
  • Du må ikke skubbe eller slå andre spillere med dit skjold. OBS: Et skjold beskytter ikke mod magi 

Sværd, knive, våben, økser og stagevåben: 

Der lægges stor vægt på hvor blød spidsen er. 

  • Våben med kerne (bambuspind, glasfiber) skal have en topsikring på kernen. Dvs. at den yderste del af kernen skal kunne bøje.  
  • Spyd og stagevåben (hellebarder) SKAL føres i to hænder og stikke nedad, ikke opad, for at minimere risikoen for skader på øjne / ansigt / tænder.
  • Derudover skal topsikringen ikke sidde for tæt på spidsen af våbnet. 

Vejledende længder for dine våben: Information om skade mm. se under ”kamp”

  • Knive: Fingerspids til albue. 
  • Kort våben: Håndled til skulder 
  • Enhånds våben: Fra jorden til bæltet 
  • Tohåndsvåben: Fra jorden til hagen og alle stagevåben

Har du et våben med et langt skæfte (som fx. en økse), må du ikke slå med selve skaftet, medmindre det er godkendt til det. 

Det er vigtigt at dine våben er i ordentlig kvalitet og rigtig lavet. Det drejer sig om at sikkerheden skal være i orden, så der ikke sker uheld. Hvis et våben går i stykker i en kamp, eller der ikke er afstand fra kernen til spidsen, så kan du og andre komme rigtig slemt til skade.  

Pas på hinanden! Det kan gøre ondt at blive slået af et koldt latexsværd, selvom det møder alle sikkerhedskrav, og uheld kan stadig henne. I tilfælde af skader kan du kontakte en af medhjælperne, dem med sort bånd på venstre overarm.