elver 

Beskrivelse: Elverfolkets lange levealder og forbindelse til naturen giver dem en rolig og vis væremåde. Elverne sætter stor pris på velovervejede og intellektuelle beslutninger, og går allermest op i respekt, empati og retfærdighed. Derfor er hele folkefærdet ofte kendt som beskyttere af retfærdighed, og de ved intet værre end unødig kamp eller krig. Mange elvere foretrækker at tale deres modstandere fra at kæmpe, før de indgår i kamp.

Elverne sætter stor pris for deres personlige ejendele. Det er normalt for en elver ikke at have den største fokus på penge og guld, men prioriterer personlige værdier der har en stor betydning for dem. Hvis en elver bliver bestjålet, af den ejendel de holder mest af, vil de føle at dette var et slag af deres stolthed. Dette vil selv få den rolige elver til at trække våben, og søge efter den person der har gjort elveren uret

Indbyrdes er elverfolket et rolig folkefærd. Deres relationer bygger på gensidig respekt og loyalitet, og  elverne står sammen gennem tykt og tyndt. De gør altid deres bedste for at gøre det, de synes, er det rigtige, når det handler om problemer og stridigheder.

Udseende: Elverfolket kan genkendes på deres spidse ører. Elverfolket har aftegninger på både krop og i ansigtet. Aftegningerne symboliserer oftest den enkelte elvers historie med naturen.

De er ikke bange for at skille sig ud fra naturens omgivelser. Elverne elsker at dekorere og udsmykke sig, også med strålende farver. Elverfolket er meget omhyggelige med at passe deres ydre, så de ser respektable ud.

Elvere har stor respekt for de ældste. De ældste lærer oftest fra sig, både til elvere og andre racer, men de forventer at få en gave eller noget til gengæld.

Syn på de andre racer: Elverne er ofte uforstående overfor de andre racers kamplyst, og kommer derfor  nemt til at virke, som om de føler sig bedre end de andre racer. 

Især orker og elver har svært ved at enes, da de ser meget forskelligt på verden.

Hvis en elver bliver ven med en af en anden race, er det ofte et meget stærkt venskab.

Profession: kriger, lusker, magiker, læge

Beskæftigelse: Elverne elsker at lære, og benytter derfor det meste af deres tid på at lære nye evner, bl.a. magi, ting der kan tilknyttes naturen, og hvis elveren vælger krigerens vej, så krigens kunst. 

Sminke Krav: Spidst latex øre og elver aftegninger på arme og ansigt.

Alder: Elvere er udvoksede når de er ca. 20-25 år og ser unge ud de næste 500-600 år. De kan blive helt op til 1100-1400 år.

Fordele/ulemper ved at være elver:

  • Fordele: Elverne er en rolig folkefærd med en hel unik forbindelse til naturen, som mange andre racer har svært ved at opnå. De får 1 ekstra evnepoint i magi.
  • Ulemper: Elverne er fysisk svagere end mange andre racer. Deres kampteknikker er ofte gennemtænkte, men deres styrke kan i visse tilfælde være deres nederlag. Derudover kan deres arrogance hindre mange potentielle venskaber, og deres pligtopfyldende væremåde kan være begrænsende for de mere vilde sjæle.

til toppen

Skovnymfe

Beskrivelse: Skovnymfer holder primært til i skoven ikke langt fra deres hellige træ. Når Skovnymferne bevæger sig ud til de ukendtes land, er de ikke længere beskyttet af naturens magi, men er stadig beskyttet af skovens magi i hele Otubulis. Naturens magi beskytter skovnymferne med et magisk skjold, så hvis man skader en skovnymfe indenfor Otubulis´ grænser, mister du selv KP. Naturens magi går gennem skovnymferne, når de bærer naturens krans, eller et andet symbol for naturen, som tydeligt kan ses på skovnymfen, er denne skovnymfe beskyttet. 

 Skovnymferne er en snedig, beskyttende og fredelig, men drillesyg race. De vil gøre alt for at undgå kamp og krig. De laver fis og ballade med de folk, der vover sig ind i deres fortryllede skove. Skovnymferne er især glade for at gøre selvglade krigere til grin. Skovnymferne har en stor respekt for magiens stormestre, da magi er det eneste, der kan skade dem, så de kan også være varsomme for stormestrene. 

Da skovnymfer generelt ikke går ind for krig og kamp, og har de magisk beskyttelse fra naturen, går de meget sjældent med våben. Der findes en speciel form for skovnymfer, som går med våben, disse skovnymfer er skovnymfernes Guardians. Guardians har opgivet naturens beskyttelse, så de kan derfor godt tage skade, men kan også kæmpe deres egen kamp. Guardians kendetegnes ved regnbuefarvet bånd i deres kranse på hovedet. 

De holder til i deres fortryllede lunde og ved Livstræet. De er klædt i grønt og malede i ansigterne. De er ikke bange af sig, når de ved, at de andre racer selv får skade, hvis de angriber og skader en skovnymfe. Det gør, at de er meget nysgerrige, og de driller især dem, der kommer tæt på deres hellige træ, for at få dem til at flygte. 

Deres drillerier er forstyrrende for de andre racer, for de kan f.eks. få en karakter til at blive forelsket i sig, kilde med fjer og gøre så du ikke gider kæmpe, men hellere vil danse sammen med dine fjender.

De elsker alt hvad der skinner og ser magisk ud. De samler og stjæler alt, hvad de finder spændende og skinnende, disse værdier gemmer de omkring deres aller helligste træ. Det er deres mission at bevogte skovens magi. De vil gøre alt for at beskytte skovens magi.  

Udseende: En skovnymfe bruger naturens egne farver, både på deres tøj og på huden, så de bedre kan gemme sig og snige sig ind på de andre racer. Det yderste lag på deres tøj er ofte lavet af naturens egne materialer, netop af samme årsag.  

Fælles kendetegn: Alle skovnymfer kan kendes på deres krans lavet af naturmaterialer på hovedet og/eller de grønne blade, der dekorerer deres tøj. 

Syn på andre racer: Skovnymferne er ikke bange for nogen racer, de ser dem alle som ens, nemlig nogen der er vil stjæle alle deres skatte. 

Hierarki: De ældste skovnymfer anses som de klogeste og højest på rangstigen. Jo ældre en skovnymfe er, jo mere bestemmer de. Det er de ældste, der skal lære de yngste, hvordan verden ser ud, og hvordan de skal passe på og beskytte skovens magi.Et billede, der indeholder linjetegning

Automatisk genereret beskrivelse

Profession: Beskytter af skovens magi.

Sminke Krav: Naturlige farver på huden, det kan enten være jord eller ansigtsmaling, der er malet som en camouflage.

Alder: En skovnymfe bliver ikke så gammel, de bliver som regel mellem 15 og 20 år som fuldvoksne. Når de når den høje alder, mister de deres livsenergi og bliver igen en del af deres hellige træ, som de blev født af. Når en skovnymfe dør, bliver en ny født.

Et billede, der indeholder linjetegning

Automatisk genereret beskrivelse

Skovnymfernes evner.

Skovens beskyttelse: Enhver, der med våben, sårer en skovnymfe, mister selv 1 KP for hvert slag. Det gælder dog ikke hvis skovnymfen skader sig selv på våbnet. Ved f.eks. at løbe ind i et våben en anden holder, for at ramme dem med forbandelsen. Den går ikke.

Forelskelse: Skovnymfen lister sig tæt ind på den de vil fortrylle og stryger dem blidt på overarmen. Herefter skal den fortryllede rollespille, at de er forelskede i dén skovnymfe. Forelskelsen vare i 5 minutter eller ophæves med det samme, hvis skovnymfen kommanderer med den forelskede person, eller den fortryllede tager skade. Der kan kun fortrylles en person ad gangen. Hvis skovnymfen fortryller en ny, ophæves den for den første.

Dvale Søvn: Sniger en skovnymfe sig tæt ind på en person og hvisker “Dvale Søvn” i øret, falder personen i søvn og sover, til der er gået 5 minutter, eller personen vækkes. Ja, det er ophav til myten om den fortryllede skov, hjemsøgt af feer og alfer, der kan få dig til at sove i hundrede år.

Grineflip: Hvis en skovnymfe kommer tæt nok på dig, kan de kilde dig med en fjer på hånden eller i ansigtet. Dette gør at du griner så meget at du ikke kan gøre andet end at lægge dig på jorden og grine i 30 sekunder.

Dans: Hvis en skovnymfe får dig lokket til at danse med sig en stund, har det en konsekvens, næste gang du er i kamp, vil du begynde at danse med alle, også dine fjender, indtil du tager skade første gang.

Helbredelse: Er du på god fod med skovnymferne, kan det være, at de samler sig om din livløse krop og begynder at danse i flok. Efter 1 minut med dette, er den tilskadekomne blevet healet 1 KP pr.min.

Fordele/ulemper ved at være menneske:

  • Fordele: En skovnymfe slås ikke (guardians undtaget), men de andre racer slås sjældent  med dem, da de stjæler deres værdier og giver skade, på den der angriber dem. De holder sammen og hjælper hinanden hele tiden. Er der en skovnymfe der er i problemer, kommer de alle sammen og hjælper.
  • Ulemper: Kan kun være naturens vogter eller borger, som class. Hvis de vælger en profession, som ikke har med naturen at gøre, kræver det ét evnepoint ekstra at stige i niveau.

til toppen

Dværg

Beskrivelse: Dværge er meget stolte og kommer ofte til at virke stædige. De blive nemt fornærmede og hidsige. Hvis man ydmyger en dværg og sætter dens ære på prøve, så skal man regne med, at hammeren falder! Dværgene er dygtige smede og handelsmænd, som kender mineralernes værdi. De har haft kendskab til smedens profession i årtier, hvilket gør dem i stand til at lave nogle af de mægtigste, magiske våben, der findes. De er utrolig glade for at fejre de små ting som helligdage, højtider, fødselsdage og andre lejligheder, hvor man kan få noget godt at spise og drikke. At vinde en dværgs tillid kan tage en livstid, men når først man kommer på god fod med en dværg, har man en ven for livet, for de værdsætter deres nære og deres familie over alt andet.

Udseende: Dværge har ofte praktisk tøj som passer til deres arbejde eller håndværk, men enhver dværg med respekt for sig selv har også et pænt sæt tøj til specielle lejligheder. De fleste dværge er kraftigt bygget, de mandlige dværge kan kendes via. deres fuldskæg. ”Jo prægtigere et skæg, des mægtigere en dværg”. En dværgs skæg røres aldrig uden tilladelse, skægget udstråler hele familiens og klanens ære. De kvindelige dværge kan få bakkenbarter men det er ikke alle kvindelige dværge. Man kan ofte se hvilken status den kvindelige dværg har ved at se udsmykningen i hendes hår, da det er måden dværge ”udstråler” deres status.

Et billede, der indeholder linjetegning, silhuet

Automatisk genereret beskrivelse

Fælles kendetegn: Det pyntede skæg for mændene og bakkenbarter for kvinderne.

Syn på andre racer: Dværge er meget tilbageholdende, mod de andre racer, men dværgene har gennem længere tid åbnet muligheder med de andre racer. 

Hierarki: Dværgene har i gennem tiden opnået et rangsystem, hvori at de ”noble” af dværgene er dværge familier der har vist deres værd i enten kamp eller smedje. Der har været undtagelser, hvori nogle dværge har fået andre færdigheder, men dette ses ned på af visse dværge fordi de bryder de gamle traditioner af kamp og smedje.

Profession: Bueskytte, Lusker, magiker, kriger.

Sminke Krav: Skæg/paryk (eller påmalet skæg) for mandlige dværge (evt. fregner for kvindelige dværge.)   

Alder: Dværgene kan bliver op til 200 år gamle, men der har været få episoder, hvor en dværg er blevet 300. Dværgene ses først som fuldbyrdet voksen når de er 40 år gamle, hvor de ses som teenagere, når de når 20’erne.

Fordele/ulemper ved at være dværg:

  • Dværge er naturlige sprintere. Dværge er farlige på korte distancer, men dur ikke til maratonløb!

til toppen

Menneske

Et billede, der indeholder tekst, silhuet

Automatisk genereret beskrivelse

Beskrivelse: Mennesker er et kompleks folkefærd, der kan være lige så forskellige som dag og nat. De er kendt for deres omskiftelighed i enhver situation. De er i stand til at gøre det område de beboer til deres eget. Mennesker er utrolig lærenemme og kan mestre teknikker i både kamp og trolddom hurtigere end alle andre racer og har altid noget at bidrage med til deres samfund. 

Udseende: Mennesker kan være smukke, grimme, slidte eller elegante. Alt efter hvad de har oplevet og hvor de kommer fra kan de have mørk hud, ar, rødt hår osv. Mennesker klæder sig efter deres profession; f.eks. bærer krigerne rustninger og våben, bønderne går klædt i praktisk og slidstærkt arbejdstøj, og adelige klæder sig i fornemme og farvestrålende dragter. Mennesker er hovedsageligt arbejdere og bønder. De går i simpelt, naturligt farvet tøj, som kan holde til en hård dags arbejde. 

Det mest almindelige klædningsstykke hos mennesker er for mændene mest bukser og en tunika. Kvinderne kan sagtens bære bukser og tunikaer, ligesom mændene, men der foretrækkes dog stadig den traditionelle kjole. De adelige og kongelige går med fine silkestoffer og andre fine klæder. Guld og andre smykker, der symboliserer deres rang, er altid populært i de adelige rækker. 

Fælles kendetegn: En synlig rød cirkel på højre skulder (påsyet det yderste lag af kostumet), for at symboliserer troskab til guderne.

Et billede, der indeholder linjetegning

Automatisk genereret beskrivelse

Syn på andre racer: De er som regel åbne overfor de andre racers forskellighed, da de er vant til at alle har deres egne styrker at byde ind med. De elsker historier og legender, men er også en anelse overtroiske.

Hierarki: Det er præsterne og kongen (de adelige) samt domstolen, der er det højeste i menneskenes syn. Derefter er det de rige og magtfulde, hæren, håndværkerne og til sidst alle de andre.

Profession: munk/præst, Troubadour (spillemand), magiker.

Sminke Krav: Ingen

Alder: Mennesker er udvoksede, når de er ca. 15-20 år. De bliver sjældent mere end 70-80 år. Nogle magi kyndige kan dog forlænge deres liv og leve i hundredvis af år.

Fordele/ulemper ved at være menneske:

  • Ulemper er at man er den lille i universet 
  • Fordele er at man er lidt mere fleksibel i sine erhverv

til toppen

Ork

Et billede, der indeholder tekst, vektorgrafik

Automatisk genereret beskrivelse

Beskrivelse: Orker er ligeglade med andre orker, der ikke er fra deres egen klan. De lever efter princippet “den stærkeste overlever” hvilket ses i, at de nemt kommer op at slås over små uenigheder. De er nogle ærekære væsener og bryder sig ikke om snyd i kamp. I fredstid nyder orker at holde fest med hinanden og andre allierede, og gør det gerne højlydt. 

Udseende: Orker går sjældent op i udseende, mere end det praktiske, hvis det virker, så virker det. Da de er en ret krigerisk race, er det ikke unormalt at se dem med læderrustninger og alm. rustning. De bærer oftest meget naturlige farver, som brun, grøn og grå, da det gør det nemmere at skjule sig for sine fjender i naturen. Af samme grund finder du sjældent en ork, der ikke er bevæbnet, uanset om de er på vej i marken eller står og bager.

Et billede, der indeholder linjetegning

Automatisk genereret beskrivelse

Generelt kan det være svært at se forskel på kvindelige og mandlige orkers påklædning, da de er ret enige om, hvad der er praktisk. Dog har de kvindelige orker adopteret kjoler og skørter i højere grad, specielt i fredstider. 

Fælles kendetegn: Orkerne kendetegnes på deres grønne hud og den skulder plade af skind, de bærer på den ene skulder. 

Syn på andre racer: Orkerne har et ret neutralt forhold til mennesker, de handler med dem, og udveksler arbejdskraft og tjenester på god fod. Derimod er de ikke så venligtsindede overfor elvere. De synes tit elvere er nogle selvglade, overpyntede dukker, fordi de går så meget op i udseende. Der er dog en vis respekt til de elvere, der viser deres værd i kamp, hvad end det er som modstander eller allieret.Et billede, der indeholder tekst, linjetegning

Automatisk genereret beskrivelse

Orker nyder skovnymfernes tilstedeværelse og deres drilske natur, specielt når det går ud over en anden.

Hierarki: Den stærkeste er den der bestemmer i gruppen. 

Profession: barbar, kriger

Sminke Krav: Grøn hud, evt. nogle sår, ar eller andre ting, der kan være lidt ”troldeagtigt”, dog ikke hale

Alder: Orker er generelt færdigt udvoksede når de er 13-15 år, og kan blive 70-75 år. Det er dog sjældent at møde en ork, der er mere end 40, da de fleste dør i kamp inden da.

Fordele/ulemper ved at være ork

Fordele:

  • Fordele: Som ork er man del af et stærkt fællesskab. Du er stærk og vedholdende.
  • Ulempe: Deres højlydte, oftest pralende, fortællinger, sætter dem ofte i uønskede konflikter.

til toppen